ZNAK SPRAWY: PP/TP/17/2024 - Zapytanie do przetargu pn."Wykonanie kompleks. dok. proj., uzyskanie niezbędnych pozwoleń, w tym prawomoc. pozwolenia na budowę oraz nadzór autorski nad proj. budowy farmy fotowolt. o mocy 4,4 MWp w Czerwionce-Leszczynach"

PGWiR S.A. informuje, że wpłynęły zapytania do ww. postępowania:

Pytanie 1.

Czy Zamawiający wyraża zgodę na dodanie do treści Projektu Umowy postanowienia uprawniające Wykonawcę do zmiany terminów wykonania w sytuacji wystąpienia opóźnień / zaniechań w działaniu organów administracji publicznej, w tym gdy wystąpią opóźnienia w wydaniu decyzji / uzgodnień / opinii oraz zaistnienia innej, niemożliwej do przewidzenia w chwili zawarcia Umowy okoliczności prawnej, ekonomicznej lub technicznej, za którą żadna ze Stron nie ponosi odpowiedzialności, skutkującej brakiem możliwości wykonania lub należytego wykonania Przedmiotu Umowy w umówionym terminie.

Odpowiedź 1.

Zamawiający nie wyraża zgody na wprowadzenie odrębnego zapisu w Projekcie Umowy w tym zakresie.

Nie zachowanie realizacji terminu umowy lub opóźnienia w realizacji zakresu umowy Wykonawca winien zgłosić na piśmie do Zamawiającego z jednoczesną propozycją rozwiązania niezgodności, w tym wydłużenia terminu realizacji przedmiotu umowy. Zamawiający może wyrazić zgodę na wydłużenie terminu realizacji umowy po przeanalizowaniu przyczyn zaistnienia zdarzenia. Zmiany zapisów umowy wprowadzane są aneksem do umowy.

Okoliczności przedstawione w pytaniu jako przesłanki wydłużenia terminu realizacji umowy, są zbyt ogólne, co może pozwolić na nieuzasadnione wydłużanie terminu Umowy i powstanie sporu. Zamawiający nie może wyrazić zgody na powyższe.

 

Pytanie 2.

Czy Zamawiający wyraża zgodę na wprowadzenie do treści par. 5 ust. 2 zastrzeżenia, iż w przypadku braku stwierdzenia przez Zamawiającego poprawności wykonania danego etapu w zastrzeżonym terminie 10 dni roboczych Wykonawca jest uprawniony do jednostronnego podpisania protokołu odbioru danego etapu, stanowiącego podstawę do wystawienia faktury.

Odpowiedź 2.

Zamawiający nie wyraża zgody. Zapisy Par. 5 ust. 2 nie maja związku z ww. propozycją uzupełnienia treści zapisu. Dodatkowo w Projekcie Umowy nie wprowadzono pojęcia etap / etapy.

 

Pytanie 3.

Czy Zamawiający wyrazi zgodę na wprowadzenie zmian w zapisach Projektu Umowy – dotyczy par. 7 tj.:

a) Modyfikację postanowień zawartych w ust. 2 poprzez zmianę określenia „opóźnienia” na „zwłokę”?

b) Obniżenie wysokości kary umownej, o której mowa w ust. 2 do wysokości 0,05% wynagrodzenia netto Wykonawcy za każdy dzień zwłoki?

c) Wprowadzenie łącznego limitu kar umownych przysługujących Zamawiającemu ze wszystkich tytułów opisanych w niniejszym paragrafie do poziomu 15% łącznej wartości wynagrodzenia netto?

d) Wprowadzenie w ust. 3 umowy zastrzeżenia, że całkowita odpowiedzialność Wykoanwcy w zwiazku z realizacją Umowy nie może pzrekroczyć 100 % wartości łącznego maksymalnego wynagrodzenia netto, a z odpowiedzialności Stron wyłączone zostają utracone korzyści i szkody pośrednie?

 

Odpowiedź 3.

Ad. a) Zamawiający nie wyraża zgody.

Ad. b) Zamawiający nie wyraża zgody.

Ad. c) Zamawiający nie wyraża zgody.

Ad. d) Zamawiający wyraża zgodę na uzupełnienie zapisów ust. 3, ustęp 3 otrzymuje następujące brzmienie: „Zamawiający zastrzega sobie prawo dochodzenia odszkodowania przewyższającego wartość wyżej wymienionych kar umownych, gdy kary umowne nie pokryją wyrządzonej szkody z zastrzeżeniem, że całkowita odpowiedzialność Wykonawcy w związku z realizacja Umowy nie przekroczy wartości przedmiotu umowy, a z odpowiedzialności Stron wyłączone zostają utracone korzyści i szkody pośrednie.”

 

Pytanie 4.

Czy Zamawiający wprowadzi dodatkowo do par. 7 Projektu Umowy zapisy regulujące zasady rozliczenia Stron w sytuacji odstąpienia od Umowy / rozwiązania Umowy w taki sposób, aby Wykonawca w każdym przypadku był uprawniony do otrzymania wynagrodzenia za prace wykonane i będące w toku do momentu otrzymania oświadczenia o odstąpieniu?

Odpowiedź 4.

Zamawiający nie wyraża zgody.

 

Pytanie 5.

Czy Zamawiający wyraża zgodę na zmianę warunków rozliczenia wynagrodzenia należnego Wykonawcy tj. wprowadzenie podziału płatności zgodnie z realizacją poniższych etapów, stanowiących przedmiot umowy tj.:

- po złożeniu Karty Identyfikacji Przedsięwzięcia w urzędzie – 10 % wartości wynagrodzenia Wykonawcy,

- po złożeniu projektu budowlanego w urzędzie – 70% wartości wynagrodzenia Wykonawcy,

- po uzyskaniu prawomocnego pozwolenia na budowę – 20 % wartości wynagrodzenia Wykonawcy.

Odpowiedź 5.

Zamawiający nie wyraża zgody.

 

Pytanie 6.

Wnosi się o doprecyzowanie w treści Projektu Umowy zasad odbioru przedmiotu umowy.

Odpowiedź 6.

Wprowadza sie do Projektu Umowy uzupelnienie zapisów par. 2 ust. 6 i otrzymuje brzmienie: „Podstawą do wystawienia faktury będzie protokół odbioru podpisany bez zastrzeżeń przez Strony, potwierdzający wykonanie przedmiotu Umowy przez Wykonawcę. Protokół odbioru zostanie podpisany przez Zamawiającego po spełnieniu następujących czynności tj. Wykonawca złoży do Zamawiającego komplet dokumentacji odbiorowej, w tym dokumentację projektową wraz z decyzjami uzgodnieniami, opiniami, pozwoleniami, odbiorami, akceptacjami, dopuszczeniami, w tym Operatora Sieci Dystrybucyjnej  oraz prawomocne pozwolenie na budowę w ilościach i sposobie opisanym w Specyfikacji Technicznej stanowiącej integralna część niniejszej umowy. Zamawiający w terminie 10 dni roboczych sprawdzi dostarczony przez Wykonawcę komplet dokumentacji odbiorowej i poinformuje Wykonawcę o jej przyjęciu bez zastrzeżeń lub o brakach / niezgodnościach, które w określonym terminie (ustalonym przez Strony) należy uzupełnić / usunąć. Po dopełnieniu czynności przez Strony zostanie podpisany protokół odbioru przedmiotu Umowy. Najpóźniej w dniu podpisania protokołu odbioru zostaną przekazane Zamawiającemu prawa autorskie tj. Wykonawca upoważni Zamawiającego na piśmie do rozporządzania oraz korzystania z kompletu dokumentacji opracowanego w ramach przedmiotu Umowy. Upoważnienie, stanowić będzie załącznik do protokołu odbioru."

 

Pytanie 7.

Wnosi się o doprecyzowanie w treści Projektu Umowy zasad nadzoru autorskiego oraz zasad jego rozliczenia.

Odpowiedź 7.

Zamawiający informuje, że sprawy nadzoru autorskiego zostały opisane z Projekcie Umowy w par. 5 oraz Specyfikacji Technicznej m.in. w punkcie IV. Pozostałe wymagania, która stanowi integralna część umowy.

Wprowadza się do projektu umowy par. 4 ust. 2. o następującym brzmieniu:

„W ramach zobowiązania pełnienia nadzoru autorskiego na etapie wykonawczym – budowy inwestycji, która realizowana będzie na podstawie kompletu dokumentacji projektowej wraz z pozwoleniami, w tym prawomocnym pozwoleniem na budowę Wykonawca otrzyma od Zamawiającego pisemne zawiadomienie o terminie rozpoczęciu budowy inwestycji i w związku z tym przyjęciu obowiązku nadzoru autorskiego. W pisemnym zawiadomieniu Wykonawca otrzyma informacje o miejscu i dacie przekazania placu budowy i konieczności stawienia się w określonym miejscu i czasie Wykonawcy – pełniącego nadzór autorski.  Zakres odpowiedzialności z tytułu nadzoru autorskiego zawarto w Specyfikacji Technicznej stanowiącej integralną część niniejszej umowy. Z tytułu nadzoru autorskiego Wykonawcy przysługuje dodatkowe wynagrodzenie ustalone w ramach odrębnej umowy tylko w przypadku, jeżeli w trakcie prac budowlanych okaże się, że zaistnieje konieczność wykonania projektu zamiennego i uzyskania nowego pozwolenia na budowę.”